zaterdag 11 april 2009

Nee tegen de FNV


Van mensen die mij voor hun karretje willen spannen wordt ik recalcitrant. Van organisaties die hetzelfde doen nog recalcitranter.

In de afgelopen weken heb ik me regelmatig geergerd aan de stelligheid en de felheid waarmee de FNV de verhoging van de AOW-leeftijd afwees. Ik denk dat we er niet aan ontkomen de AOW leeftijd te verhogen, en de huidige crisis lijkt me een goed moment om de stap te zetten. Wat mij betreft moet het overigens wel een gedifferentieerde verhoging zijn: gerelateerd aan arbeidsduur en misschien ook wel aan levensverwachting. Wat mij betreft werken hoogopgeleiden dus langer door dan lager opgeleiden en mensen die fysiek zwaar werk doen (en die niet kunnen omschakelen naar ander werk).
Maar vasthouden aan 65 jaar vind ik te simpel.

Met de rest van de inzet van de FNV in het crisis-debat kan ik het grotendeels eens zijn. Wat zou betekenen dat het nog een lastige keus zou zijn of ik voor of tegen zou gaan stemmen in het FNV-referendum.
Maar dan komen het karretje en het spannen om de hoek kijken.
Het referendum formulier wat ik vandaag in de bus kreeg:
'Nee' tegen de ze afspraken betekent een vrijbrief voor het kabinet om zijn gang te gaan. 'Nee' betekent een verdieping van de crisis, meer werkloosheid en aantasting van de koopkracht.
Zo'n suggestieve vraagstelling kom je toch zelden tegen.
Stemmingmakerij lijkt me een goed woord.
Ik snap ook wel dat je als vakbond actie wilt voeren, en mensen wilt oproepen om je daarin te steunen. Maar doe dat dan. En gebruik daarvoor niet het instrument referendum, wat mij er toch voor bedoeld lijkt om te weten te komen wat je leden ervan denken. En dat kom je op deze manier nooit te weten. Want wie durft er met een dergelijke suggestieve vraagstelling nog 'Nee' te stemmen?
Ik dus.
Omdat ik er recalcitrant van wordt wanneer ik voor een karretje wordt gespannen.

8 opmerkingen:

  1. Ha Margreet,

    Volgens mij zijn we het inderdaad van voor tot achter eens. Ik vond de bijgeleverde flyer vooral vaag, tot die 2 zinnetjes met 'Nee, tegen'. M'n haren gingen er ook van overeind staan en werd er net als jij recalcitrant van. Maar omdat ik niet graag in het kamp van de 'tegen-stemmers' zit, toch even de boel afgepeld, zoals ik beschreef in mn blog. Ik vrees dat het alles overziend ook van mij een nee wordt...

    Groet,

    Lot

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien moet GroenLinks maar gaan fuseren met de VVD. Het steunde al de "vredesmissie" van de NAVO in Afghanistan, het staat te juichen om ontslagversoepeling, en nu steunt het de door rechts lang gekoesterde droom van hogere AOW-leeftijd.

    Maar ja. Inhoudelijke discussie gaan we liever niet aan, natuurlijk. Nee, liever klagen we over de vorm waarin een linkse opponent zijn argumenten giet. Gaap.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Net als Lot en jij heb ik zitten mokken dat de presentatie me niet bevalt.
    Desondanks moet ik Jongerius wel gelijk geven dat tegen stemmen geen serieuze optie is.
    Lees het ook nog eens na bij Brechtje, die het op een mooie heldere en genuanceerde wijze op een rijtje zet!http://brechtjesblogje.blogspot.com/2009/03/en-toch-heeft-agnes-gelijk.html

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Omdat ik lid ben van de Nederlandse Vereniging van Journalisten ben ik formeel ook FNV-lid. Volgens de NVJ-site had ik donderdag een referendumformulier moeten ontvangen, maar ik heb het niet gekregen.
    Mijn bezwaar tegen de FNV is dat deze club vrijwel uitsluitend opkomt voor de belangen van mensen in loondienst. Zelfstandigen, zoals ik, en baanlozen hebben weinig plezier van Jongerius c.s.

    Sjaak

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @sjaak
    nooit van FNV-ZZP gehoord?
    Ben ik lid van, doen prima dingen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Brian4all: beter lezen. Het gaat om een flexibele AOW-leeftijd, dat hoeft geen verhoging te zijn (al zal dat bij afnemende immigratie wel steeds noodzakelijker worden).

    Je kan dan nog steeds gewoon uitgaan van 40 dienstjaren, voor zwaar fysiek werk minder, en klaar. En weg met die rare regel dat je op je 65e moet stoppen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben het eens met de argumenten om nee te stemmen. Ik roep wel iedereen op om op de site www.fnv.nl/referendum ook het alternatief van de Green Deal in te vullen bij andere ideeën. Stem nee maar stuur wel het alternatief in. Als het FNV zijn zin krijgt is daarover ook geen discussie meer mogelijk. Hieronder de tekst voor een alternatief uit de Green Deal II:
    1. AOW op basis van arbeidsverleden
    De AOW wordt gemoderniseerd. Iedereen draagt bij aan de AOW en werkt naar vermogen door. Na 40 jaren werken geldt een recht op de volledige AOW. Naar keuze gaat het pensioen in tussen 63 en 70 jaar. GroenLinks voert de nieuwe AOW in 2012 in voor diegenen die dan 18 jaar of jonger zijn. Geleidelijk invoering (in circa 50 jaar), samen met goede kinderopvang en verlofregelingen, is belangrijk om een AOW-gat te voorkomen bij met name vrouwen.

    2. AOW premieheffing ook voor ouderen
    Naar verwachting zal het gemiddelde inkomen van 65-plussers in de nabije toekomst hoger liggen dan het gemiddelde inkomen van 65-minners.
    Er is geen reden meer om de uitzonderingspositie van 65-plussers in de belasting- en premieheffing te handhaven: ook zij gaan op termijn de volledige AOW-premie betalen. Ouderen met een bescheiden inkomen worden gecompenseerd met een hogere AOW.
    Geef het door, laat de discussie er komen!
    Hilda Passchier.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De toon bevalt mij ook niet. Maar een toon alleen is voor mij geen reden om voor of tegen te stemmen. Persoonlijk heb ik ook iets tegen het starre vasthouden aan 65 jaar als AOW-leeftijd. Maar of de alternatieven helemaal realistisch zijn, vraag ik me ook wel af. In de bouw zijn bijvoorbeeld nu nog redelijk veel mensen werkzaam die op hun 14e zijn begonnen. Als je na 40 dienstjaren volledige AOW krijgt, is dat dus al op hun 54e. Gezien de slijtageslag die bepaald werk in de bouw fysiek voor mensen is, hoeft dat op zich niet erg te zijn. Maar of het daar nu betaalbaarder van wordt? Je zou hier tegenin kunnen brengen dat mensen nu niet meer op hun 14e beginnen, dus dat dit een uitstervend probleem is. Maar velen beginnen wel al op hun 16e (in combinatie werken en leren in de BBL met een leer-arbeidsovereenkomst en dus opbouw dienstjaren). Overigens vind ik de focus op alleen de AOW sowieso erg jammer. Er zijn veel meer issues en ik zal mijn overweging voor of tegen dan ook niet laten afhangen van alleen het AOW-verhaal, laat staan van de toon.
    Heleen

    BeantwoordenVerwijderen

Iedereen kan reageren. Je hoeft het natuurlijk niet me me eens te zijn, maar hou het wel fatsoenlijk.
Reacties die beledigend zijn (voor mij of voor anderen) zal ik verwijderen; net als gescheld en gevloek.