woensdag 29 april 2009

hogere straffen bij mannelijke slachtoffers?

Veel opmerkelijke, blogwaardige berichten vandaag. Na de actiegroep Eerlijk plassen en de vrouwen in de SGP, viel mijn oog op een berichtje van de NOS: Tien jaar cel voor misbruik jongens:

Een 81-jarige man uit Leeuwarden is veroordeeld tot tien jaar cel voor het misbruiken en verkrachten van vier jongens. Tussen 2004 en 2008 lokte hij de kinderen met snoep en geld naar zijn flat in de Friese hoofdstad. De straf is twee keer zo hoog als de officier van justitie had geëist, omdat de man al eerder is veroordeeld voor misbruik van kinderen in Amsterdam en in het Friese dorp Bakhuizen. De rechtbank legde de man geen tbs op, omdat dwangbehandeling in een kliniek zinloos wordt geacht. Een lange celstraf is volgens de rechtbank beter, omdat de man een gevaar voor de samenleving is.

Tien jaar is lang, en tien jaar is erg lang voor een 81-jarige.
Ik ken de zaak verder niet, en heb ook geen studie gemaakt van de strafmaat in misbruikzaken in de afgelopen jaren, maar mijn inschatting is dat het hier om een heel hoge straf gaat.
Jaren geleden schreef ik voor het tijdschrift Nemesis al eens een noot bij een uitspraak waarin een man die in zijn jeugd seksueel misbruikt was een hele hoge schadevergoeding kreeg. Veel hoger dan wat (vrouwelijke) slachtoffers tot dan toe gekregen hadden. Ik opperde toen dat dit best eens te maken kon hebben met het man zijn. Met een (wellicht onbewuste) beoordeling door (mannelijke?) rechters dat het voor mannen veel traumatischer en erger is om te worden misbruikt dan voor vrouwen (cynisch zou je kunnen zeggen; voor vrouwen is het 'gewoner').
Aan dat stukje moest ik terugdenken toen ik dit bericht over deze hoge straf las.
Ik hoop van harte dat mijn gedachtengang iedere grond mist, en dat seksueel misbruik van vrouwen en meisjes door onze rechterlijke macht als net zo ernstig wordt beoordeeld als wanneer jongens of mannen het slachtoffer zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Iedereen kan reageren. Je hoeft het natuurlijk niet me me eens te zijn, maar hou het wel fatsoenlijk.
Reacties die beledigend zijn (voor mij of voor anderen) zal ik verwijderen; net als gescheld en gevloek.