zondag 12 april 2009

Beloofd is beloofd

Toen de commotie over de 1 april grap 'HemNet' zijn hoogtepunt bereikte, zegde ik toe er nog eens een beschouwende blog aan te wijden. En beloofd is beloofd. Maar wel kort.
1. Ik vind het een goede en leuke 1-april grap. Professioneel aangepakt (mooi logo!), voldoende serieus om twijfel te zaaien over het 1 april karakter; petje af!
2. In mijn eerste reactie op de lancering van HemNet heb ik geprobeerd diezelfde combinatie van serieusheid met een knipoog te vatten. In reactie op een blog van David Rietveld schreef ik:
Gefeliciteerd met jullie werkgroep.
Als voorzitter van het FemNet moet ik wel zeggen dat ik het jammer vind dat jullie de discussie niet (ook) via en binnen FemNet aangaan. Ook FemNet staat open voor mannen en vrouwen, en we besteden ook aandacht aan emancipatie en mannen. Maar goed, om tot emancipatie te komen is het soms noodzakelijk om je eerst binnen je eigen groep te organiseren; lotgenotencontact enzo. Dat snap ik ook weer wel.
Ik hoop desalniettemin op een prettige samenwerking!
Achteraf gezien had de knipoog misschien wat vetter gekund.
3. Hoewel het om een 1-april grap ging, proefde ik in de diverse bijdragen van en over HemNet die op 1 april en in de dagen erna loskwamen een serieuze ondertoon. Bij mannen, die aan de orde stellen dat de positieve actie ten opzichte van vrouwen binnen GroenLinks wellicht te ver is doorgeschoten, en bij vrouwen, die dit betwisten, en verhalen kunnen vertellen van vrouwen die ook binnen GroenLinks weinig serieus worden genomen. Blijkbaar is er een issue, en ik denk dat het goed is dat we daar naar kijken. En dan niet alleen als grap. Ik vind het een taak voor FemNet om dit op te pakken. Ik zal komende donderdag binnen FemNet voorstellen om binnenkort een bijeenkomst aan 'mannen binnen een vrouwvriendelijke partij als GroenLinks' te wijden, en hiervoor ook de initiatiefnemers van HemNet uit te nodigen. En dan hoop ik niet dat ze zich er vanaf maken met 'dat het maar een grap was'.
4. Zelf ben ik er trots op dat GroenLinks een partij is waar vrouwen op dit moment een groot aantal (maar niet alle) prominente plaatsen bezetten. Ik zie de opmerking van Femke Halsema dat ze blij is dat we voor de Europese verkiezingen een vrouwelijke kandidaat hebben ook in dat verband. Met een vrouwelijke lijsttrekker laat GroenLinks als een van de weinige partijen zien dat het echt een emancipatiepartij is. Zowel bij de Nederlandse partijen, als bij de andere Europese Groene partijen zijn vrouwelijk lijsttrekkers veruit in de minderheid. En dan ben ik er trots op dat onze partij wel een vrouw heeft.
5. Wanneer het argument dat we beter geen vrouwelijke lijsttrekker kunnen kiezen, omdat dat in de verkiezingen minder goed scoort (onder verwijzing naar de verkiezingsresultaten onder manlijke en vrouwelijke lijsttrekkers) voet aan de grond zou krijgen binnen GroenLinks, zou ik echt gaan twijfelen of GroenLinks mijn partij nog wel is. (Ik heb dit in een van de reacties gelezen; weet niet meer waar).
6. Dit lijkt me als korte beschouwing wel even voldoende.
7. Een puntje nog: kunnen die handige jongens van HemNet voor FemNet ook zo'n mooi logo maken?

5 opmerkingen:

  1. Margreet,
    Eerlijk is eerlijk. Bedankt voor de door jou toegezegde beschouwing. En ja, het was voor mij in eerste instantie echt een grap. Ik heb vooral lol beleefd aan de voorbereiding. De emailuitwisseling vooraf was echt hilarisch.

    Als er al iets serieus achter zat voor mij persoonlijk dan is het dat ik sommige mensen blind voor een vrouw zie pleiten zonder dat er inhoudelijke kwaliteitsargumenten worden gebruikt. En dat is zonde want GroenLinks barst van de kwalitatief goede vrouwen en mannen!

    Maar primair was dit voor mij een grap die inderdaad erg geslaagd was. In mijn persoonlijke (GroenLinks-)omgeving waren er vrouwen die dit dus echt een thema vinden. Over die reacties was ik echt verbaasd. Niet iedere Hemnet-initiatiefnemer zit daar volgens mij hetzelfde in.

    Als er een bijeenkomst komt zoals je schrijft en ik kan het in mijn agenda voor elkaar krijgen, dan kom ik zeker!
    Laten we dan vooraf maar een paar goede stellingen verzinnen, en dat moet niet zo moeilijk zijn, om eens goed in discussie te gaan.

    Want ook ik ben trots op onze lijsttrekker in Europa. Niet primair omdat ze vrouw is maar omdat ze inhoud en passie combineert op een manier die mij bevalt.

    Het argument van de verkiezingswinsten is inderdaad gebruikt maar volgens mij toch echt alleen om de grap flink aan te zetten. Het was een prachtige statistiek voor onze grap. Ik weet zeker dat geen enkele initiatiefnemer dit serieus meent als argument. Als dat wel zo is dan wordt het een boeiende discussie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik sluit me eigenlijk helemaal aan bij René.

    Mijn serieuze ondertoon is dat we ondertussen bij GroenLinks toch wel over dat m/v gedoe kunnen stappen, en alleen maar naar ervaring en kunde hoeven te kijken. Dan ben je extra blij dat de lijsttrekker voor Europa een ervaren fractievoorzitter is met brede expertise in de ontwikkelingssamenwerking, iemand die de sociale en mondiale kant van GroenLinks neer kan zetten in de verkiezingen. En dan maakt het niet uit dat die persoon toevallig een vrouw is. Naar zo'n sfeer zou ik toe willen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Margreet,

    Voor mij is het niet meer dan een 1 april grap! Ik ben in elk geval niet een van de mannen die vinden 'dat de positieve actie ten opzichte van vrouwen binnen GroenLinks wellicht te ver is doorgeschoten'. We moeten elkaar ook geen problemen aanpraten die er niet zijn.

    Met alle plezier kom ik naar een bijeenkomst over 'mannen binnen een vrouwvriendelijke partij' maar dan hoop ik wel op een vrolijke discussie! Tobben doen we al genoeg binnen onze partij :-)

    Groeten,
    Harmen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk stuk, en eens met de reactie van René. Ik zou best een logo willen maken, maar het karakteristieke vrouwensymbool zou in deze aanpak niet meer herkenbaar zijn natuurlijk. :-)

    In het kader van 'het persoonlijke is politiek' heb ik twee voorbeelden geschetst die me zeker niet tot de conclusie hebben gebracht dat de positie van 'de man' onder druk staat, maar me wel aan het denken hebben gezet. Pas overigens in een bredere context, neem bijvoorbeeld deze kwestie in de VS: http://en.wikipedia.org/wiki/Boys_are_stupid,_throw_rocks_at_them!

    Wat betreft de relatie tussen verkiezingsresultaten en geslacht van de lijsttrekker: voor GroenLinks is die constatering feitelijk juist. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er een causaal verband is, en al helemaal niet dat je daar je keuze van zou moeten laten afhangen. Ik denk dat de conclusie die Jantien ergens in de reacties achterliet - dat NL niet toe is of moeilijk om kan gaan met vrouwelijke leiders - wel een juiste is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. de Boer: "en punt zeven nog in 't kort: kunnen die "handige jongens van HemNet" voor FemNet ook zo'n mooi logo maken?"

    REAX: haha +in'tkort+ LOL
    "... HAHAHAH LOL M 'de praktishe kant van 't leven laten zien' ..."

    ...(dwz of ... 'in ~~~~~ zijnde').

    http://hemnet-gl.hyves.nl/blog/

    BeantwoordenVerwijderen

Iedereen kan reageren. Je hoeft het natuurlijk niet me me eens te zijn, maar hou het wel fatsoenlijk.
Reacties die beledigend zijn (voor mij of voor anderen) zal ik verwijderen; net als gescheld en gevloek.