woensdag 10 februari 2010

Jong in West(erpark)


Iedereen hoort erbij
We zorgen voor elkaar
We zorgen voor onze omgeving
We beheersen onszelf

Dit zijn de vier leefregels van Jong in Westerpark, de gezamenlijke pedagogische visie en aanpak binnen het stadsdeel. In 2005 geïntroduceerd op initiatief van GroenLinks wethouder Dick Jansen, en in de afgelopen vier jaar verder uitgebouwd door PvdAer Martien Kuitenbrouwer. Jong in Westerpark staat voor een positieve benadering, en duidelijke regels die door iedereen in de buurt worden gedragen en uitgedragen. Inmiddels werken scholen en welzijnsinstellingen met Jong in Westerpark, maar ook bijvoorbeeld de politie, het Ouder Kind Centrum, sportclubs en een islam-school.
En het werkt. Ik merk het aan mijn eigen kinderen: door de aandacht die er vooral op school structureel aan de leefregels en de positieve aanpak (complimenten geven bijvoorbeeld) is besteed, zijn ze hierop heel gemakkelijk aanspreekbaar. En als ouder maak ik hier ook dankbaar gebruik van. In plaats van een hele uiteenzetting dat je best van mening mag verschillen en ruzie kunt maken, maar dat het niet goed is je daarbij aggressief op te stellen, kan ik simpelweg verwijzen naar de regel 'we beheersen onszelf'. Een gedeelde taal die ook bij de kinderen refereert aan een achterliggend idee is erg waardevol.
Vanmiddag was er een conferentie over Jong in Westerpark. Ik vond het hartverwarmend om te ervaren hoe betrokken professionals en ouders zijn, en hoezeer met name op de scholen de uitgangspunten van Jong in Westerpark worden geleefd: het is echt onderdeel van het dagelijks werk geworden.
Wat mij betreft is Jong in Westerpark een van de pareltjes die we na de fusie moeten behouden. Jong in West!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Iedereen kan reageren. Je hoeft het natuurlijk niet me me eens te zijn, maar hou het wel fatsoenlijk.
Reacties die beledigend zijn (voor mij of voor anderen) zal ik verwijderen; net als gescheld en gevloek.