dinsdag 9 februari 2010

kindermishandeling maar niet meer melden?

Een bericht op NOS-nieuws van zojuist:

Onderzoek mishandeld kind belastend

Van de jaarlijks 16.000 meldingen van kindermishandeling, is 10% onterecht. Dat blijkt uit cijfers van de MO-groep Jeugdzorg, de organisatie die de Advies- en Meldpunten Kindermishandeling (AMK) vertegenwoordigt.

Als een gezin wordt gemeld, volgt een onderzoek door het AMK. AMK-medewerkers informeren bij consultatiebureau, school crèche en huisarts naar het welzijn van het kind. Ook voor de gezinnen waar het vermoeden van mishandeling niet blijkt te kloppen, is dat zeer belastend.

De MO-groep zegt dat gezinnen zo'n AMK- onderzoek vaak als stigmatiserend ervaren.

Ja en? Denk ik dan. Moeten we vermoedens van kindermishandeling dan maar niet meer melden? Lijkt me niet. Laten we blij zijn dat er meer en meer vermoedens gemeld worden. Maar laten we ook duidelijk maken dat het om vermoedens gaat, en dat juist daarom nader onderzoek nodig is. Is er wat aan de hand: aanpakken en hulpverlenen. Zijn de vermoedens niet terecht: goede nazorg!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Iedereen kan reageren. Je hoeft het natuurlijk niet me me eens te zijn, maar hou het wel fatsoenlijk.
Reacties die beledigend zijn (voor mij of voor anderen) zal ik verwijderen; net als gescheld en gevloek.