woensdag 3 februari 2010

Het laatste forum

De raadsperiode loopt ten einde. Waarmee de tijd is aangebroken van 'de laatste'. Op 16 februari de laatste deelraadsvergadering in Westerpark. Gisteren de laatste forum-vergaderingen.
Wilde het forum samenleving in de afgelopen jaren nog wel eens weinig opwindend zijn, gister was het een en al levendigheid. Om te beginnen hadden we een overvol programma: de verkeersveiligheid op het WesterGasFabriek-terrein, de preventie van huiselijk geweld, het openbaar onderwijs, de weekend-academie en de stand van zaken rond IJsterk (de welzijnsorganisatie die eind vorig jaar failliet ging en nu een doorstart maakt). Ik mocht het eerste deel van de vergadering voorzitten, en kreeg daarbij te maken met twee lastige bezoekers. Twee heren, type dakloze, kwamen tijdens het eerste agendapunt luidruchtig de zaal binnen, pelden zich omstandig uit en gingen zitten luisteren. Nadat ik duidelijk had gemaakt dat ze welkom waren om te luisteren maar wel stil moesten zijn ging het even goed. En nadat ze geen vraag mochten stellen tijdens de vergadering (de inspraak is aan het begin van de vergadering, verder kunt u terecht op het spreekuur van de wethouder of van de raad) ging het weer even goed. Maar toen een van de heren opnieuw met mij in discussie wilde omdat hij toch wel even wat mocht vragen was het mooi geweest: ze moesten de zaal uit. Gelukkig was er ter gelegenheid van het agendapunt huiselijk geweld iemand van de politie aanwezig, die op kordate wijze optrad (nadat ze mij had gevraagd te vorderen dat de heren de zaal zouden verlaten), waarna de rust weerkeerde.
Inhoudelijk worden er aan het eind van de periode ook nog even wat spijkers met koppen geslagen, zodat een aantal zaken nog netjes geregeld zijn voor de fusie tot stadsdeel West. Zo komt er op het WesterGasFabriek Terrein een 'campingregime': de wegen worden er van openbaar naar privaat, wat het veel gemakkelijker maakt om autoverkeer en parkeren tegen te gaan. Ook kregen we het goede nieuws dat het toch gaat lukken om een weekend-academie in Westerpark te realiseren. Nadat PvdA en GroenLinks daar met een motie vorig jaar al het initiatief voor hadden genomen, leek het plan te sneuvelen in de bezuinigingen. Een nieuwe motie leidde tot een haalbaarheidsonderzoek (uitslag: er is draagvlak en er zijn mogelijkheden), en de portefeuillehouder had alsnog geld kunnen vrij maken uit het Grote Stedenbeleid.
Goed nieuws dus.
Met betrekking tot IJsterk zullen we de vinger nog wel even aan de pols moeten houden: de doorstart mag niet betekenen dat ontwikkelingen die eerder op verzoek van de raad waren ingezet (meer samenwerking met opbouwwerk en bewonersorganisaties; vraaggestuurd) worden geparkeerd en men terugvalt op de oude, aanbodgerichte aanpak.

(o ja, en tussendoor moest ik even naar het forum ruimte en financien, voor de evaluatie van de rekenkamer stadsdelen amsterdam. Ook erg interessant, maar daar zal ik u verder niet mee vermoeien.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Iedereen kan reageren. Je hoeft het natuurlijk niet me me eens te zijn, maar hou het wel fatsoenlijk.
Reacties die beledigend zijn (voor mij of voor anderen) zal ik verwijderen; net als gescheld en gevloek.