dinsdag 9 februari 2010

GroenLinks: 33% vrouwelijke lijsttrekkers

Bij GroenLinks zijn 66 van de 199 lijsttrekkers voor de gemeenteraadsverkiezingen vrouw, een score van 33%. Reden voor tevredenheid? In vergelijking met de andere partijen is het een hoge score; alleen de SP zit hoger (35,7%), zo blijkt uit een overzicht van www.zijspreekt.nl. Maar eerlijk gezegd ben ik pas tevreden als we boven de 40% zitten. Dan kun je wat mij betreft zeggen dat de diversiteit naar sekse binnen GroenLinks geen issue meer is of hoeft te zijn.
Hoe het verder met de diversiteit van de gemeenteraadskandidaten zit (etnische achtergrond, leeftijd, handicap bijvoorbeeld) weet ik niet. Mijn inschatting is dat hier ook bij GroenLinks nog wel het een en ander moet gebeuren, maar dat we het ook hier in verhouding met andere partijen relatief goed doen. Meer dan een gevoel is dit niet; wel interessant om eens uit te (laten) zoeken.
In ieder geval maakt GroenLinks er werk van: Groen werkt voor emancipatie en diversiteit!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Iedereen kan reageren. Je hoeft het natuurlijk niet me me eens te zijn, maar hou het wel fatsoenlijk.
Reacties die beledigend zijn (voor mij of voor anderen) zal ik verwijderen; net als gescheld en gevloek.