maandag 8 februari 2010

meidenwerk

Laten we een spotje maken waarin een stel meiden een bushokje in elkaar trapt en een oude man berooft. En dan als commentaar: moet het zover komen voor we aandacht krijgen?
En: een groep van 20 meiden gaat een ruimte kraken waar ze als meiden onder elkaar kunnen zijn, en waar het meidenwerk vorm kan krijgen.
Twee ideeën voor acties om aandacht te vragen voor meidenwerk die naar boven kwamen in de workshop ‘Politikaas’ op de Meidenwerkconferentie die het Stedelijk Jongerenwerk vanmiddag organiseerde in Pakhuis de Zwijger. Een inspirerende conferentie over een belangrijk issue. Want het is waar: waar jongens hun problemen vaak naar buiten toe afreageren, doen meiden dat naar binnen. En omdat we daar als samenleving minder last van hebben, wordt de druk om er wat aan te doen minder gevoeld. Maar meidenwerk is minstens zo belangrijk als algemeen jongerenwerk, wat in de praktijk vaak jongenswerk is. En ook hier geldt: een goede aanpak, met aandacht voor activering, empowerment en waar nodig hulpverlening, draagt bij aan de ontwikkelingskansen van meiden, en kan (psychosociale) problemen voorkomen. GroenLinks heeft zich altijd sterk gemaakt voor meidenwerk. In de centrale stad vooral via Fenna Ulichki. En ook in West is er alle aanleiding om na de fusie van de vier stadsdelen eens goed op een rij te zetten wat we precies voor een aanbod hebben voor meidenwerk, en hoe we dat kunnen verbeteren, zodat we de verschillende groepen meiden bereiken. Zowel de meiden die een vrij geïsoleerd leven leiden, als meiden die een stap verder willen in hun ontwikkeling, als meiden die hulp nodig hebben.

Verder was het ook een erg leuke bijeenkomst vanmiddag. Met de voormalig stadsdeelvoorzitter van Westerpark Annemarie Hoogland die opriep tot Sisterhood, en prachtig ‘spoken word’ van Kirsten van den Hul: Stereotypex/ ik heb meer dimensies dan triplex/dus haal mij niet uit mijn context/ want ik ben (??) complex (sorry, tussen die haakjes moet ook nog wat dacht ik, maar ik was niet snel genoeg met schrijven). En ter afsluiting ene paar mooie liedjes van Farida Merville.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Iedereen kan reageren. Je hoeft het natuurlijk niet me me eens te zijn, maar hou het wel fatsoenlijk.
Reacties die beledigend zijn (voor mij of voor anderen) zal ik verwijderen; net als gescheld en gevloek.