maandag 29 november 2010

Huwelijkse voorwaarden: de praktijk is zo modern nog niet

Vorige week deed een aantal partijen, waarondeer GroenLinks, het voorstel om voortaan huwelijkse voorwaarden als standaard te nemen voor het huwelijksvermogensregime, in plaats van de gemeenschap van goederen.
Principieel ben ik het hiermee van harte eens.
Wel moet er aandacht besteed worden aan de effecten die een dergelijke maatregel in de praktijk heeft. Waar de praktijk minder modern is dan de ideale wereld, mag het nastreven van onze idealen niet ten koste gaan van vrouwen die zich in een achtergestelde positie bevinden!
Zie ook de opinie van E-Quality, met daarin de terechte opmerking: de praktijk is zo modern nog niet.

3 opmerkingen:

  1. Er ligt nu toch een wetsvoorstel bij de eerste kamer om de gemeensschap van goederen te beperken? Lijkt mij beter - ik vermoet dat heel veel paren met huwelijkse voorwaarden tijdens het huwelijk niet verrekenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een van de redenen om destijds niet voor huwelijkse voorwaarden te kiezen was dat dit ons op extra kosten zou jagen. t Moet immers bij de notaris. Een snelle blik op Google leert dat de notarissen daar tegenwoordig minimaal zo'n € 480 voor vragen.

    Zal, wanneer deze gedwongen winkelnering blijft, een heel groot deel van de doelgroep van dit wetsvoorstel, niet gewoon alsnog de keuze maken voor gemeenschap van goederen? Moet je dan niet tegelijkertijd ook hieraan iets doen? Of is daar in het wetsvoorstel al wel aandacht voor?

    Kern van de hele ongelijkheid lees ik ook elders in het verhaal op E-Quality

    "Maar of je nu een huwelijk in gemeenschap van goederen of onder huwelijkse voorwaarden afsluit: het belangrijkste is dat er meer wordt gedaan aan de (financiële) voorlichting van beide huwelijkspartners."

    en aan meer gelijke inkomensverdeling natuurlijk...

    BeantwoordenVerwijderen

Iedereen kan reageren. Je hoeft het natuurlijk niet me me eens te zijn, maar hou het wel fatsoenlijk.
Reacties die beledigend zijn (voor mij of voor anderen) zal ik verwijderen; net als gescheld en gevloek.