zondag 28 november 2010

Nachtzeilen

Isla La Tortuga, maandag 15 november half 10 in de ochtend.
Vannacht hebben we de 'grote oversteek' gemaakt; van Los Roques naar Isla La Tortuga. Een stuk van 85 mijl Caribische zee, zonder land. Zeker 15 uur varen. En wanneer je - in verband met ondiepten bij de ankerplaatsen- zowel bij licht wilt vertrekken als bij licht wilt aankomen betekent dat dus 's nachts varen. Gistermiddag om 16 uur vertrokken we; de grote lege zee op. Na twee uur varen ging de zon onder, en werd het nacht. De eerste helft van de nacht werden we nog bijgelicht door de maan (prachtig over het water); daarna moesten we met de sterren doen, en met het hier altijd aanwezige weerlichten ergens aan de horizon. Het is heel apart, zeilen door de nacht op een lege zee. De horizon blijft steeds net zichtbaar, maar verder is het een grote donkerte waar je op hoop van zegen doorheen gaat. Waarbij je er van uit gaat dat alle bootjes lichtjes hebben (het aantal bootjes vannacht beperkte zich overigens tot drie gedurende de hele nacht, en dan nog heel ver weg), en waarbij je maar moet hopen dat er geen boomstammen, scheepskisten of zeecontainers in de zee drijven. Maar eerlijk gezegd viel het me alles mee; het was niet eng. Dat het ook 's nachts lekker warm blijft hier helpt daar wel bij natuurlijk. En dat het niet al te hard waaide. Windkracht 3 a 4. Schuin tegen; we hebben ongeveer de helft van de nacht met motor en grootzeil gevaren, en de helft van de nacht gezeild (dus zonder motor). Om acht uur vanochtend gingen we hier voor anker; 16 uur varen dus; we zijn erg tevreden. Ik heb nog wel redelijk geslapen vannacht (van 21 tot 24 en van 5 tot 7); de beide mannen hebben niet meer dan drie uur slaap gehad denk ik. Vandaag dus een luierdag met een beetje bijslapen; boekjes lezen; foto's op de computer zetten.
En misschien even naar de kust zwemmen. Er staan hier een aantal hutten en tentjes; ik denk dat vissers deze plek gebruiken om tijdens hun vistochten te overnachten, en na een aantal dagen vissen weer naar huis gaan. Echt bewoond is Tortuga volgens mij niet.
Morgen varen we dan naar Isla Margerita, en zit ons avontuur er al weer bijna op. Dankzij het uitzonderlijk vriendelijke weer (geen windkracht 6 maar 3 a 4) viel de avontuurlijkheid overigens wel mee; maar een hele ervaring is het wel. En een prachtige vakantie.

1 opmerking:

  1. Het zeilen in de nacht blijft een van de meest magische ervaringen. Zeker in het caraibsiche gebied, probeer ik dit mijn gasten aan boord dit te laten ervaren

    Mark saurens
    Dutch sailing events

    BeantwoordenVerwijderen

Iedereen kan reageren. Je hoeft het natuurlijk niet me me eens te zijn, maar hou het wel fatsoenlijk.
Reacties die beledigend zijn (voor mij of voor anderen) zal ik verwijderen; net als gescheld en gevloek.