donderdag 25 november 2010

Muggen, pelikanen en groene meeuwen


Zaterdag 13 november
Terwijl ik van de agenda in mijn telefoon een signaal krijg dat ik, zoals elke zaterdag, moet schaatsen, zit ik in mijn zomerjurkje buiten aan boord van ons bootje voor de kust van Gran Roque. De baren zijn wat woelig hier; vannacht was het nog erger; behoorlijke onweersbuien. Maar inmiddels is het weer droog, zij het bewolkt. Wat eigenlijk wel lekker is, want met voortdurend zon weet je op een boot met slechts een klein afdakje tegen de zon af en toe niet waar je het zoeken moet. Afgelopen twee dagen hebben we heerlijk gezeild tussen de eilanden van Los Roques. Het had wel wat weg van zeilen op de Friese meren: donkergrijs water, en aan alle kanten plukjes land/bomen aan de horizon. Maar dan warm.
Heel veel bijzondere dieren hebben we nog niet gezien. Het wachten is nog op de dolfijnen; het lijkt me echt fantastisch om die rond de boot te zien zwemmen. Schildpadden hebben we al wel gezien. En heel veel pelikanen. Een genot om naar te kijken. Als ze in een groepje zitten te zitten, maar vooral als ze op visvangst zijn. Ze vliegen dan laag over het water. Als ze een vis spotten gaan ze iets hoger vliegen, en storten zich dan op een hoogst onelegante wijze naar beneden, waarbij ze verfrommeld en met een grote plons in het water terecht komen. Het ziet er onhandig uit, maar het zal wel effectief zijn om vissen te vangen.
Een andere diersoort die we tot nu toe veel zijn tegengekomen is de mug. Groot en klein, dik en dun, maar met als gemeenschappelijk kenmerk dat ze doorgaans met heel veel zijn, en gemeen prikken. Hier bij Gran Roque zitten ze gelukkig niet, maar de vorige twee eilandjes waar we lagen waren er van vergeven. Het weerhield mij er gisteren zelfs van om een rondje over het eiland te lopen; zodra ik vanuit de zee aan land klom zaten er direct tientalolen beesten op me. Snel een paar foto's genomen (met in een tonnetje mee aan land genomen telefoon), en toen snel de ze weer in gedoken. We zien allemaal inmiddels uit alsof we de mazelen hebben.
De meest bijzondere dieren die ik tot nu toe gezien heb zijn groene meeuwen. Althans die dacht ik even te zien toe we hier gisteren aan kwamen. Maar het bleken gewone witte meeuwen te zijn, die als ze boven het turquoise water vliegen groen lijken door de weerspiegeling van het water.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Iedereen kan reageren. Je hoeft het natuurlijk niet me me eens te zijn, maar hou het wel fatsoenlijk.
Reacties die beledigend zijn (voor mij of voor anderen) zal ik verwijderen; net als gescheld en gevloek.