vrijdag 29 mei 2009

We vieren de crisis (Alkmaars Straatorkest deel 2)

Het is moeilijk kiezen welk ander lied van het Alkmaars Straatorkest ik nog in dit blog opneem (zie voor het eerste lied mijn blog van zondag). Heel mooi vond ik Jabaliya, Gaza Stad, waarin stilgestaan wordt bij het bombardement op de school in Gaza begin dit jaar. Tot nadenken stemt ook De Bajesboot, en leuk is De truttigheid is terug.
Maar ik kies voor Jij en ik we gaan het vieren. Omdat het vrolijk is, en omdat er een filmpje bij is. En een klein beetje omdat het aansluit bij het GroenLinks thema voor de Europese verkiezingen: de crisis is een kans op een duurzamer wereld.



Jij en ik we gaan het vieren

Jij en ik, jij en ik
Jij en ik we gaan het vieren
Jij en ik, jij en ik
Jij en ik we winnen tijd


We dachten al, gebeurt het nog? Riepen hier en daar
Wanneer stort nou dat zootje snoeihard in elkaar
Nou petje af voor ons en ieder die 't had voorspeld
De dagen van het grote graaien zijn geteld
Ineengestort, omlaag gedonderd en geimplodeerd
Wat ons betreft: best een ramp, maar niet verkeerd
De rem erop, gas terug: dat werd ook wel eens tijd
Dit geeft ons allemaal gewoon een jaar of wat respijt

Jij en ik....

Als je die hele crisis door een ander oog bekijkt
Dan zie je ook opeens dat er wat moois mee wordt bereikt:
De oliestroom het gasverbruik in één klap naar benee
Dat scheelt een hele hoop en het meest in CO2
Het wegverkeer, de files alles dondert in een gat
Maar jij kan mooi weer oversteken op een zebrapad
Schiphol is weer groot genoeg, hoeft niet uitgebreid
Ik zei het toch? Die dip met stip die geeft een beetje tijd

Jij en ik.....

Al denk je nou: 't is goed den wel maar waar het ook om gaat
is de ellende van de mensen: die staan gewoon op straat
Ben ik met je eens: elk mens op aarde telt
Ik hoop dan ook met jou dat die ellende zich herstelt
Maar nu is er een kans om te beseffen wat je wilt:
De toekomst van de wereld mag niet worden verspild
We staan voorlopig weer met beide benen op de grond
OK genoeg! 't is mooi geweest, het was ook niet gezond!

Jij en ik.....

Tekst en Muziek: Frank Edam, Alkmaars Straatorkest, November 2008

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Iedereen kan reageren. Je hoeft het natuurlijk niet me me eens te zijn, maar hou het wel fatsoenlijk.
Reacties die beledigend zijn (voor mij of voor anderen) zal ik verwijderen; net als gescheld en gevloek.