zondag 24 mei 2009

Alkmaars Straatorkest

Gisteren was ik bij het jaarlijks optreden van het Alkmaars Straatorkest. Deze keer in een buurtcentrum in een nieuwbouwwijk van Alkmaar, maar dat mocht de pret niet drukken. Schoonzus en zwager spelen en zingen in dit koor/orkest. We proberen ieder jaar te gaan. Helaas lukt dat niet altijd. Dit jaar dus weer eens wel. En voor de eerste keer hebben we de kinderen meegenomen. Marten maakte meteen bij aankomst een rake observatie: het zijn allemaal net zo'n soort mensen als Frank en Jacquelien. Welk soort mensen dat is, laat ik graag aan de verbeelding over.
Het was weer erg leuk. Niet altijd even zuiver, maar vol overgave, plezier en maatschappijkritiek. En met een aantal hele mooie, rake teksten. Gelukkig was er een tekstboekje, zodat ik er in de loop van deze week een aantal via deze blog kan delen.
Om te beginnen een variatie op een bekend lied.

16 miljoen mensen

Land van duizend controleurs
op zoek naar veiligheid
Camera's tot op het strand
Yakult bij het ontbijt
Het land waar iemand vrij kan zijn
behalve als je afwijkt,
dan braakt acuut de onderbuik
die je alleen maar afzeikt
Het land vol van betutteling
De regels zijn er heilig
Je leven wordt er afgetapt
Geen privacy is veilig

Zestien miljoen mensen
Op dat hele kleine stukje aarde
Die schrijven ze de wetten voor
Wat is er nog van waarde?
Zestien miljoen mensen
Op dat hele kleine stukje aarde
Die moeten hier het keurslijf in
Wat is er nog van waarde


Er zijn nog groepen van protest
die zeggen dat het dwaas is
Dat je je eigen kooi creëert,
waar achterdocht de baas is
Die roepen om verdraagzaamheid
en niet slechts voor de buurman
Graaien in je mails of taps
daar raak je overstuur van
Het land dat mensen buitensluit
en ze alleen de goot laat
Waar 'n illegaal of vluchteling
voor een gesloten deur staat

Zestien miljoen......

Tekst&Muziek: Pels Fluitsma en Fontijn
Tekstbewerking: Frank Edam, Alkmaars Straatorkest 2008

2 opmerkingen:

  1. Hoi,
    Had hier al op gereageerd dat ik het een leuke tekst vind en of je weet of er copyright op zit. Maar m'n reactie is kenneijk in cyberspace verloren gegaan. Dat van dat copyright vroeg ik omdat in Utrecht de dirigent van mijn koor ook een kritisch Nederlandstalig koor heeft: Waar het asfalt ophoudt. Het lied lijkt me met déze tekst misschien ook wel wat voor hen. Benieuwd of reactie nu wel doorkomt.

    Groeten,
    Heleen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Heleen, de reactie is nu doorgekomen. Ik zal je het e-mail-adres van Frank mailen.

    BeantwoordenVerwijderen

Iedereen kan reageren. Je hoeft het natuurlijk niet me me eens te zijn, maar hou het wel fatsoenlijk.
Reacties die beledigend zijn (voor mij of voor anderen) zal ik verwijderen; net als gescheld en gevloek.