vrijdag 11 september 2009

Meer over Femke en de Islam

Simon Otjes schreef vandaag een naar mijn mening nogal demagogische reactie (van dik hout snijdt men planken) op de tamelijk genuanceerde blog van Brechtje, waar ik eerder al (in grote lijnen instemmend) op reageerde.
Het onder ogen zien dat de rechtspositie van vrouwen er in islamitische landen over het algemeen slecht vanaf komt en dat ook in Nederland het islamitisch geloof wordt gebruikt als argument om vrouwen bepaalde vrijheden te ontzeggen is niet hetzelfde als 'de islam als probleem zien' of 'alle moslims over een kam scheren'.
In het debat over vrouwenrechten kun je religie niet negeren; ook de islam niet. In je analyse en in je oplossingen moet je nadenken over de rol van het geloof, net zo goed als je over de rol van de cultuur nadenkt (en vaak zijn deze twee ernstig verweven). En waarom zou je dan wel kritiek op de cultuur-elementen mogen hebben en niet op de geloof-elementen? Is geloof eigenlijk wel iets anders dan cultuur, in de manier waarop het opvattingen en gedragspatronen van mensen bepaalt?
En natuurlijk is 'de islam' niet overal hetzelfde. En nog gelukkiger is er ook binnen de islam en de moslim-gemeenschap steeds meer discussie over de positie van vrouwen in de islam. Moslima's nemen stelling tegen achterstelling van vrouwen, en tegen gebruiken die vaak met een beroep op het geloof worden gerechtvaardigd, zoals meisjesbenijdenis, eergerelateerd geweld en uithuwelijking. Zij betogen dat binnen de islam geen plaats is voor vrouwenonderdrukking. In die strijd verdienen ze onze steun, of ze nu strijden met een hoofddoek op of zonder.
Maar ontkennen dat het geloof of de aan het geloof gekoppelde cultuur een rol speelt is je hoofd in het zand steken.

Zoals gezegd: op de FemNet bijeenkomst van woensdag a.s. maken we graag wat tijd vrij voor deze discussie.

3 opmerkingen:

  1. Opvallend. Ik verwijt Brechtje dat ze ongenuanceerd bezig is. Jij verwijt mij dat ik ongenuanceerd bezig ben. Terwijl ik het juist roerend met je eens bent als je zegt dat er door Moslims verschillend wordt gedacht over vrouwenrechten. Dat is wat ik wilde zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En volgens mij ontkent ook Brechtje helemaal niet dat er door moslims verschillend wordt gedacht over vrouwenrechten.
    Zijn we het toch allemaal eens?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad, dat ontken ik niet. Zeker niet. Alleen kun je nu ook weer niet ontkennen dat het overgrote merendeel van de verschijningsvormen van de Islam op zijn zachtst gezegd slordig met vrouwenrechten omgaat. En dan mag je wat mij betreft best de conclusie trekken dat 'de' Islam een probleem vormt: zij staat toe, bevordert zelfs dat haar aanhangers met een beroep op haar, in lichtere of zwaardere vorm, discrineren en mensenrechten schenden.

    BeantwoordenVerwijderen

Iedereen kan reageren. Je hoeft het natuurlijk niet me me eens te zijn, maar hou het wel fatsoenlijk.
Reacties die beledigend zijn (voor mij of voor anderen) zal ik verwijderen; net als gescheld en gevloek.