dinsdag 29 september 2009

Autonomie en vrouwenrechten

Op 15 oktober mag ik bij de Vereniging voor Vrouw en Recht Clara Wichmann een inleiding houden op het jaarlijkse congres, dat dit jaar het thema zelfbeschikkingsrecht van vrouwen heeft meegekregen. Dat ze mij vroegen was min of meer een noodgreep; er was nog iemand nodig voor de algemene inleiding, en als oud-voorzitter ben je nog wel eens bereid om dan maar de redder in nood te zijn.
Ik heb weinig tijd om een doorwrocht verhaal voor te bereiden (op een onderwerp dat niet specifiek het mijne is), zodat ik me tot de strategie zal wenden om vooral veel vragen op te werpen. Wat is autonomie eigenlijk? Bestaat er wel een individueel zelfbeschikkingsrecht, en zo ja, is dat algemeen en universeel?
Bij welke issues speelt zelfbeschikkingsrecht een rol (baas in eigen buik plopt natuurlijk gelijk op in mijn gedachten) en is het concept autonomie daar nodig of handig om vrouwenrechten beter te kunnen waarborgen, of kan dat ook/beter op een andere manier?
Interessante vragen, waarbij het antwoord misschien wel minder eenduidig is dan je op het eerste gezicht zou vermoeden.
Met vragen stellen kom ik een heel eind voor mijn inleiding, maar voor tips over interessante schrijfsels (mits niet te lang) over autonomie en individueel zelfbeschikkingsrecht (al dan niet van vrouwen houd ik me aanbevolen!!!
Het congres staat trouwens ook open voor niet leden; je kunt je hier aanmelden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Iedereen kan reageren. Je hoeft het natuurlijk niet me me eens te zijn, maar hou het wel fatsoenlijk.
Reacties die beledigend zijn (voor mij of voor anderen) zal ik verwijderen; net als gescheld en gevloek.