maandag 3 augustus 2009

jeugdbond


Deze zomer zijn mijn beide kinderen voor het eerst een hele week op kamp gegaan. Los van elkaar (de jongste is nu weg). De oudste ging met de NJBG een week prehistorie spelen (experimentele archeologie noemen ze dat) bij het prehistorisch kamp HAPS in Apeldoorn. Hij vond het geweldig. Kwam vies en moe terug met enthousiaste verhalen, en wil voortaan elke vakantie op kamp met deze club. Eigenlijk hoopte ik dat al. Het leuke van de NJBG is dat het een echte vereniging is: iedereen wordt lid van de club, ook de kampleiders zijn leden, en alles wordt georganiseerd door de leden- jongeren zelf (op je 26e moet je eruit). Als de club een beetje bij je past (en dan gaat het er vooral om of het klikt met de mensen) kun je er je hele jeugd, of zelfs je hele leven veel plezier aan beleven. Je doet er niet alleen veel vrienden op, en besteedt tijd aan je hobby; je leert ook verantwoordelijkheid nemen, dingen organiseren, democratische beslissingen nemen, zelfs besturen als je het leuk vindt. En dat alles tamelijk experimenteel en met een gezonde dosis chaos. tenminste, als het bij de NJBG ongeveer net zo toegaat als bij de Jeugdbond voor Natuurstudie waar ik van mijn veertiende tot mijn vijfentwintigste tamelijk actief lid van was. De eerste berichten doen mij geloven van wel.
Stiekem had ik het natuurlijk leuker gevonden wanneer zoon ook bij de JNM was gegaan (je ziet graag jezelf terug bij je kinderen), maar ja, hij heeft toch echt meer met geschiedenis dan met natuur.
Ik denk dat ie de komende jaren wel onder de pannen is in de vakanties.

1 opmerking:

  1. Hoi,
    Volgens mij heeft Jon 't reuzeleuk gehad daar. Hij zat al op te scheppen in Runescape tegen Egbert dat ze een prijs gewonnen hebben met eten, omdat ze zijn idee hadden uitgevoerd. Klinkt goed allemaal.

    Ben vandaag als experiment zelf ook een Blog begonnen. Moet allemaal nog leuk met plaatjes en indeling enzo, maar 't begin is er. Als je 't leuk vindt, kijk dan op: http://peensblog.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen

Iedereen kan reageren. Je hoeft het natuurlijk niet me me eens te zijn, maar hou het wel fatsoenlijk.
Reacties die beledigend zijn (voor mij of voor anderen) zal ik verwijderen; net als gescheld en gevloek.