zaterdag 17 juli 2010

De KNVB als wetgever; dan maar geen WK

Al weken erger ik mij mateloos aan arrogantie waarmee de KNVB onze wetgeving en de manier waarop die tot stand komt volledig aan zijn laars lapt bij het meedingen naar het WK 2018. En aan het gebrek aan kritische opmerkingen hierover in de media. En aan de grenzeloze arrogantie van de FIFA die zich werkelijk boven alle wetgeving die voor gewone stervelingen geldt verheven voelt.

Het begon al met de rel rond de Bavaria-jurkjes en de dames die in verband daarmee in een Zuid-Afrikaanse cel waren beland. Bleek dat in Zuid-Afrika niet alleen regels over commerciële monopolieposities binnen het stadion waren gemaakt (okay), maar dat de strafwet speciaal voor het WK was aangepast en dat het handelen in strijd met deze regels een strafbaar feit was geworden. Toen dit in het nieuws kwam was ik met een aantal vrienden zeilen. Tijdens de discussie hierover stelde ik iedereen nog gerust: in Nederland kan dat niet zomaar; daarvoor is wetgeving nodig, en daar gaan Tweede en Eerste Kamer over, met een toets door de Raad van State, dus zulke gelegenheidswetgeving zal er hier niet komen. Maar wat lezen we de volgende ochtend in de krant: de KNVB verzekert de FIFA dat de Nederlandse wetgeving zodanig aangepast zal worden dat hier dezelfde regels gaan gelden als nu in Zuid-Afrka. Hoe kan de KNVB dit beloven? Kunnen zij bepalen wat Tweede Kamer, Eerste Kamer en Raad van State gaan doen?

Het werd even stil, en het punt ontglipte uit mijn aandacht.

Totdat ik gister en vandaag nieuwe berichten las over het bod wat Nederland heeft gedaan om het WK 2018 binnen te krijgen.
De FIFA en al haar medewerkers hoeven geen BTW te betalen over alles wat ze hier in Nederland kopen. Hoezo? Welke uitzonderingsbepaling in de wet op de omzetbelasting is hiervoor van toepassing? Of staan KNVB en FIFA boven de wet?
Voor de baas van de FIFA wordt een rijbaan vrijgehouden als hij van het ene stadion naar het andere moet reizen. Op welke basis gebeurt dit? Voor zover ik weet worden dit soort maatregelen alleen genomen voor de koningin en andere staatshoofden. Is de baas van de FIFA soms een staatshoofd? Grenzeloze arrogantie.

In het artikel in de Volkskrant van vandaag staat dat uit het Bidbook blijkt "dat Nederland er alles voor over heeft om het de wereldvoetbalbond naar de zin te maken. Zo heeft de organisatie diverse wetswijzigingen en maatregelen toegezegd, die zeer ingrijpend zijn voor de openbare orde. De Tweede Kamer steunde eerder het uitbrengen van een bod, maar is tot nu toe niet op de hoogte gesteld van wat er de FIFA is beloofd".
En dan breekt dus mijn klomp. Wel wetswijzigingen beloven, maar niet degene die daarover gaat - de Tweede Kamer - informeren.
Ik mag toch hopen dat onze wetgever korte metten maakt met de arrogantie van de KNVB en de FIFA.
Dan maar geen WK in 2018; onze rechtsstatelijke principes zijn belangrijker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Iedereen kan reageren. Je hoeft het natuurlijk niet me me eens te zijn, maar hou het wel fatsoenlijk.
Reacties die beledigend zijn (voor mij of voor anderen) zal ik verwijderen; net als gescheld en gevloek.