maandag 15 maart 2010

pareltjes van Westerpark

Afgelopen vrijdag ben ik meegereden met de fietstocht die Stichting DOCK (voorheen opbouwwerk Westerpark) organiseerde langs een aantal organisaties in Westerpark. De fietstocht was vooral bedoeld voor nieuwe raadsleden, en raadsleden die Westerpark nog niet zo goed kennen. Ik ben niet nieuw, en ken Westerpark met zijn organisaties redelijk goed, maar het leek me toch nuttig om mee te gaan: een goede gelegenheid om in heel korte tijd de contacten met een aantal organisaties/mensen bij te houden. Er was weinig belangstelling voor de fietstocht: naast mij waren er alleen twee SPers. De andere 26 raadsleden in West hebben en hoop nuttige informatie gemist. De fietstocht voerde langs een aantal pareltjes uit Westerpark. We bezochten vooral kleinschalige initiatieven die (recent of lang geleden) door bewoners zelf zijn opgezet. Civil society avant la lettre (om het in goed Nederlands te zeggen).
De tocht begon bij de Stichting buurtwerkplaatsen aan de Cliffordstraat. Hier kunnen buurtbewoners zelf aan de slag met glas, keramiek, houtbewerking, metaal etcetera, al dan niet na het volgen van een basiscursus. De buurtwerkplaatsen richten zich zowel op buurtbewoners zonder betaald werk (en met afstand tot de arbeidsmarkt zoals dat heet), als op mensen die naast hun werk een hobby willen doen. Daarnaast biedt men ruimte aan veel vrijwilligers en mensen die participatietrajecten volgen.
De volgende stop was de ANBO, de Nederlandse Ouderenbond. In de buurt vooral actief in het ouderen-wooncentrum De Koperen Knoop, maar met plannen om in heel West meer activiteiten te gaan ontplooien. Na de ANBO fietsten we door naar de boot van Ad van Deventer, wat mij betreft het pareltje van de dag. Met een minimale subsidie biedt het Watersportcentrum Spaarndammerhout voor kinderen en jongeren uit de buurt een plek waar ze kunnen kanoën en zeilen, maar ook een plek waar ze een spelletje kunnen doen, en hun verhaal kwijt kunnen.
De Gehandicapten-adviesraad Westerpark (GAW) houdt zich als vrijwilligersorganisatie zeer professioneel bezig met toegankelijkheid, en hebben in de afgelopen jaren binnen het stadsdeel Westerpark een positie veroverd: er is een convenant dat ze geraadpleegd worden waar het gaat om de inrichting van de openbare ruimte en publieke gebouwen; en er vinden regelmatig evaluaties plaats. Die afspraken willen ze vanzelfsprekend voortzetten in het nieuwe stadsdeel West. Het GAW werkt ook mee aan de site www.toegankelijkamsterdam.nl, waar de toegankelijkheid van gebouwen en plaatsen wordt beoordeeld.
Na de GAW snel door naar Stichting OIOS, de Surinaamse zelforganisatie, om de middag af te sluiten bij Stichting Muzenis, die vanuit De Ruimte in de Cliffordstraat echt inhoud geeft aan het begrip theater in de buurt. Met schooltheater, het ondersteunen van theatermakers, een aanbod van jeugdtheater waarop veel buurtbewoners afkomen en sinds kort ook met Community-theater: theaterproducties gebaseerd op de verhalen van buurtbewoners, en samen met hen tot stand gebracht.
Jammer genoeg zijn er in de andere delen van het nieuwe stadsdeel West niet van zulke fietstochten langs de pareltjes. Ik wil ze graag leren kennen. Want wat mij betreft is het van groot belang dat raadsleden de verschillende bewonersinitiatieven kennen, en weten welk belang ze hebben voor de buurt. Zeker in tijden van bezuiniging. Dan lijkt het misschien gemakkelijk om dit soort initiatieven weg te bezuinigen. Maar als ik dan zie wat er met heel weinig geld en veel vaak vrijwillige inzet bereikt wordt, lijkt goedkoop me hier duurkoop.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Iedereen kan reageren. Je hoeft het natuurlijk niet me me eens te zijn, maar hou het wel fatsoenlijk.
Reacties die beledigend zijn (voor mij of voor anderen) zal ik verwijderen; net als gescheld en gevloek.