zondag 20 december 2009

Kostwinners bij GroenLinks


Vandaag heb ik de leden-enquête van GroenLinks ingevuld. Een hoop vragen over wat je belangrijke onderwerpen vindt, en hoe je door de partij het liefst geïnformeerd wilt worden. De vragenlijst werd afgesloten met een aantal vragen naar je achtergrond. Dat begon goed: bij de eerste vraag, naar sekse, kon je invullen: man, vrouw, of anders. Heel vooruitstrevend, heel GroenLinks. (Hoewel, de volgende stap is dat we als GroenLinks niet meer naar sekse vragen, maar daarover wellicht later meer). Even verder ging het wat mij betreft helemaal fout. Gevraagd wordt wat het beroep en de hoogste opleiding van de kostwinner in je huishouden zijn. Hoezo van de kostwinner? Waarom willen ze het beroep en de opleiding van de kostwinner weten, en niet van degene die de enquête invult? Gaat GroenLinks niet uit van het individu?
Toen ik mijn ongenoegen over de vraag via Twitter ventileerde en daarbij de link legde met FemNet, kreeg ik een aantal verbaasde reacties: de vraag naar kostwinners is toch niet vrouw-onvriendelijk; en zowel mannen als vrouwen kunnen toch kostwinner zijn? Ja natuurlijk (ik ben ook kostwinner; dat wil zeggen, ik verdien wat meer dan mijn partner). Maar waar het om gaat is dat je bij het gebruiken van een kostwinnerscriterium het beroep en de opleiding van de minst verdienende partner in een klap als irrelevant wegzet. En dat is wat mij betreft wel zo ontzettend in strijd met alles waar GroenLinks voor staat qua emancipatie en diversiteit.
Ik ga er eigenlijk van uit dat er over de de kostwinnersvraag in de enquête niet is nagedacht: dat het een standaard-marketing vraag is die is overgenomen. Ik hoop tenminste niet dat de vraag expres zo is gesteld.
Maar ik weet eigenlijk niet zo goed waar ik me meer zorgen over moet maken: dat degene die de enquête heeft opgesteld niet doorhad dat het een rare vraag is, of dat GLers die op Twitter reageerden het probleem van de vraag niet zagen.
En zo blijft er het nodige te doen om GroenLinks scherp te houden op emancipatie en diversiteit. En oude boodschappen komen daarbij nog wel eens van pas, zoals die op het affiche van de PSP uit (ongeveer) 1982: Omdat ieder mens er een is, en niet de helft van een stel.

3 opmerkingen:

  1. Andere mogelijkheid: misschien was het nodig om de resultaten vergelijkbaar te maken met andere resultaten van landelijke enquetes uitgevoerd niet in naam van GroenLinks?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt helemaal gelijk! Ik vond 't ook een vreemde vraag. En de relevantie ervan zie ik helemaal niet. Waarom is het interessant te weten wat een eventueel meer verdienende partner van het GL-lid verdient of doet of welke opleiding zij heeft? En wat is bovendien 'kostwinner' nou voor 'n achterhaald concept? Veel mensen verdienen samen de kost. En je kunt je sowieso afvragen of het feit dat er elke dag weer eten op tafel staat het meest te danken is aan degene die het meeste salaris inbrengt. Dus hoezo kostwinner?!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Helemaal absurd natuurlijk die vraag!!! Gelukkig blijkt dat het niet de bedoeling was om deze vraag er zo in te zetten.

    BeantwoordenVerwijderen

Iedereen kan reageren. Je hoeft het natuurlijk niet me me eens te zijn, maar hou het wel fatsoenlijk.
Reacties die beledigend zijn (voor mij of voor anderen) zal ik verwijderen; net als gescheld en gevloek.