donderdag 22 oktober 2009

Workum


Het is herfstvakantie, maar ik werk me drie slagen in de rondte. Het verwerken van de interviews voor het onderzoek naar secundaire victimisatie kost veel meer tijd dan van te voren bedacht, maar het moet wel af. En nog zo meer, u kent dat wel.
Gelukkig zijn de kinderen inmiddels zo groot dat ze zich ook zonder ouders thuis goed vermaken, zeker met Cinekid op de hoek. En twee herfstvakantie-activiteiten hadden we al gepland: afgelopen zondag/maandag naar Workum, en morgen naar de Efteling (met dank aan de AH-actie loop ik al maanden met kaartjes in mijn portemonnee die tot eind oktober geldig zijn; dus nu moet het er echt van komen). Aan de ene kant denk ik: had ik dit nou maar niet gepland, dan had ik twee extra dagen aan het onderzoek kunnen werken. Aan de andere kant is het ook wel goed dit soort dingen vast te leggen, want alleen maar werken is natuurlijk voor niemand goed.

Maar zondag en maandag waren we dus in Workum. Zwager Frank was gevraagd om voor het jaarlijkse shanty-festival Liereliet daar een avondvullende muziektheater voorstelling te maken. Dat werd Kippen in het Ruim. Daar gingen we naartoe. Samen met zus Heleen, die (op maandag) mee ging varen in de Beurtveer, met de Bruinvisch.

Zondagmiddag aangekomen in Workum meldden we ons in de Bed and Breakfast Het Smidsvuur, waar we een warm onthaal kregen. Ook daar was het feest. We kregen erwtensoep aangeboden, mochten gezellig en gratis meedrinken, en werden uitgenodigd aan te schuiven in de woonkamer waar met ondersteuning van maar liefst drie accordeons zeemansliederen werden gezongen. Onbekende, maar ook Ketelbinkie, de Zuiderzeeballade en Allen die willen te Kaapre varen, die we natuurlijk wel mee konden zingen.

In de haven lagen alle boten en bootjes die mee zouden gaan doen aan de strontrace, de visserij of de beurtveer; eromheen een visserrij-markt.

De voorstelling was ook genieten. En na een laatste rondje om de haven maandagochtend, waar de Scric der Zee alweer buiten stond op te treden, was het tijd om weer naar huis te gaan.

Al met al zijn we nog geen etmaal in Workum geweest, maar het was echt vakantie. Lekker weg in eigen land zeg maar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Iedereen kan reageren. Je hoeft het natuurlijk niet me me eens te zijn, maar hou het wel fatsoenlijk.
Reacties die beledigend zijn (voor mij of voor anderen) zal ik verwijderen; net als gescheld en gevloek.