donderdag 2 juli 2009

morele verontwaardiging en fundamentele mensenrechten

Moral indignation, howsoever strong, is not a valid basis for overriding individuals's fundamental rights of dignity and privacy.In our scheme of things, constitutional morality must outweigh the argument of public morality, even if it be the majoritarian view.


Zo is het maar net.
Met onder meer deze overweging heeft het gerechtshof van Delhi bepaald dat strafbepalingen die seksuele contacten tussen meerderjarigen die met wederzijds goedvinden in de privesfeer plaats hebben, strafbaar stellen in strijd zijn met de grondwet. Homoseksuele contacten wel te verstaan.

Een mooie uitspraak. Laat het een leidraad zijn voor vele andere (constitutionele) rechtbanken over de hele wereld.

Maar de algemene zin over morele verontwaardiging in relatie tot fundamentele mensenrechten verdient het zeker ook om te worden ingelijst. Veel (westerse) politici mogen hem wat mij betreft boven hun bed hangen. Zij kunnen er nog wat van leren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Iedereen kan reageren. Je hoeft het natuurlijk niet me me eens te zijn, maar hou het wel fatsoenlijk.
Reacties die beledigend zijn (voor mij of voor anderen) zal ik verwijderen; net als gescheld en gevloek.